Kommentarer

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen.

Ga skatteløfte med jugekors

SV gir politikerforakten et ansikt.

Alle vet at det blir tøffe tak når regjeringen nå må stramme inn etter løssluppen pengebruk de to siste årene. Men det visste man også da pengeflommen ble sluppet løs for å motvirke en bratt økonomisk nedtur.

Regjeringen valgte å brukte økte utgifter heller enn reduserte skatter og avgifter for å stimulere økonomien. Derfor er det også utgiftene som nå bør strammes inn igjen når budsjettet skal normaliseres.

I tillegg har regjeringen gitt et klinkende klart løfte om ikke å heve det samlede skatte- og avgiftsnivået.

I Soria Moria 2-avtalen fra oktober står følgende:

Vi vil i kommende stortingsperiode videreføre det samlede skatte- og avgiftsnivået som i dag. Innenfor dette nivået er det rom for å skape en bedre fordeling.

Vil lure seg unna
Da denne plattformen ble formulert, visste alle at det snart måtte strammes inn. Men bare fem måneder senere har SV tenkt å lure seg unna løftet.

Akkurat, så mye var det løftet verdt. (Foto: Scanpix)

Akkurat, så mye var det løftet verdt. (Foto: Scanpix)

SV ønsker nå å innføre en seteavgift på hundre kroner for flyreiser i Sør-Norge. Inntektene skal brukes til økt satsing på tog. Og partiet har ikke tenkt å balansere dette med kutt i andre skatter eller avgifter.

På sin hjemmeside skriver partiet:

I og med at avgiften er tenkt øremerket er den innenfor skatteløftet og kan gjennomføres uten at andre skatter eller avgifter reduseres tilsvarende.

Overfor Nettavisen sier parlamentarisk leder Bård Vegar Solhjell at dette er et «togfinansieringsforslag» som er «utenfor skatteopplegget og løftene i Soria Moria».

Tragikomisk
Dette er så dumt at man knapt vet om man skal le eller gråte.

Det står selvsagt ingenting i Soria Moria om at «øremerkede» avgiftsøkninger er unntatt fra løftet. Det ville da også være absurd. Enhver skjerpelse i skatte- og avgiftsnivået kan jo øremerkes til et eller annet formål. Dette frigjør penger som så kan brukes på andre ting. En krone er en krone.

Hva blir det neste fra SV? En ekstra toppskatt som ikke er en skatt, men for eksempel et «trygdefinansieringsforslag»? Eller en tilleggsmoms som slett ikke er en avgift, men et «helsefinansieringsforslag», eller kanskje et «u-hjelpsfinansieringsforslag»?

Rett ryggen
Regjeringspartiene lovet for fem måneder å videreføre det samlede skatte- og avgiftsnivået i denne stortingsperioden. Det er ingenting i økonomien som har gjort det løftet vanskeligere å holde nå enn i oktober.

Hvis SV har tenkt å gå fra løftet nå, får partiets ledere rette ryggen, se velgerne i øynene og si det som det er: – Vi hadde jugekors.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.

Følg meg på Twitter: @areslettan
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

  • Share/Bookmark
« Previous post
Uff og uff, et overskudd

35 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Roald Bentzen

     /  March 11, 2010

    Jeg føler meg trygg på at det NSB’s ballanse finnes store eiendomsverdier (hvis de fører regnskap da) som kan realiseres og bygge bane for. Bland for all del ikke SV inn i konkurransen i flyreiser for det er langt utenfor hva deres panneklaff kan romme.

  2. Gadus.

     /  March 11, 2010

    SV er åpenbart et offer for egen skolepolitikk, der regnekunnskapene har vært salderingspost nr. 1. Gudene skal vite at det er ille nok, men når det kombineres med inntreden i regjeringskontorene, blir det dobbelt ille. Er det virkelig så smått med talent i SV at man ser seg nødt til å nominere disse analfabetene inn på stortingslistene sine? Ord som ynkelig, stakkarslig og direkte latterlig kommer automatisk på tungen.

    En ordentlig, skikkelig politiker prøver i det minste så langt det rekker å holde løftene partiet gir, og ikke å kamuflere løgnene og ryggesløsheten bak noe så gjennomskuelig som dette retoriske rundkastet.

  3. Pingu

     /  March 11, 2010

    Helt greit med skatt på flyreiser i sør-norge. det er godt utbygd jernbanenett som opprustes for mrd og det gjennomføres utvikling av høyhastighetsbane. alle roper om miljø, men når man først faktisk må gjøre noe selv så blir det ramaskrik. typisk søringer.

  4. mojo

     /  March 11, 2010

    If it walks like a duck and quacks like a duck, then it problably is a duck.

    Skatt, avgift, moms – et ran alt sammen.

  5. Glad jeg er ferdig som rød

     /  March 11, 2010

    Hva blir det neste? Ekstra skatt på store industribygg og boligfelt slik at man kan finansiere billige disse utleieboligene som SV ikke har levert nok av!

  6. Nordlenning

     /  March 11, 2010

    Selv om jeg bor i Nord-Norge så synes jeg ikke det er greitt med ekstra flyavgift i Sør-Norge!
    Det blir bare tøvete å si som Pingu: “typisk søringer”. Javel har de tog, men de som har vært våkne de siste årene har jo sett at tog er noe man absolutt ikke kan stole på. Går de i det hele tatt så er de ute av rute. Så dette blir bare sedvanlig SV-tullball.
    Alltid er svaret deres økte avgifter uavhengig av hva spørsmålet var – der er absolutt ikke interessert i spørsmålet og alternative svar. Svaret deres er gitt!
    …og i neste omgang innfører de denne avgiften i resten av landet……

  7. John M

     /  March 11, 2010

    Dette minner meg om definisjonen på en politiker:
    ” En politiker må være tykkhudet nok til å kunne stå oppreist uten ryggrad”

  8. Hans

     /  March 11, 2010

    At noen får seg til å stemme på denne kommunistmerra – som stort sett bare JUGER !

  9. arild

     /  March 11, 2010

    Når man vet at den nordiske suksessrike! velferdsmodellen er basert på relativt høye skatter for å balansere utgiftene, må vel i det minste ett parti få lov å si det som sant er? Alle vet at SV er for høyere skatt, så det hadde værre om de ikke hadde sagt dette. Jeg synes de juger mer på høyresiden med deres snakk om skattelette, uten et ord om hvordan eldrebølgen skal finansieres. Voodooøkonomien avgikk med Reagan..

  10. CJ

     /  March 11, 2010

    SV! Bedrevitere og drømmere som ikke har forstand på hva det over sosialiserte samfunnet koster. 1/3 på trygd, 1/3 i stat og kommune og den siste 1/3 er dere på vei til å få på trygd eller inn i kommune.

    Det er lov å tenke selv i neste valg, la disse arrogante bedreviterne få fite hvor døra står. For å styre et land må man faktisk tenke butikk, vi kan ikke bare leve på flaksen med at vi fant en hel del olje. Hva skal vi leve av etterpå? Oljefondet? Neppe mye igjen etter at alt som forfaller nå trenger forbedringer. Snakk om å lure sitt eget folk. Oladunk er dum nok til å bli lurt hver gang. Klart de som styrer landet har folk med seg, men det skulle da bare mangle siden de har opprettet styregaranti for seg selv gjennom LO og de som er ansatt i stat og kommune.

    De har gjort nok skade på landet med sosial dumping, alle skal ha mest mulig, men gjøre minst mulig mentalitet blandt folk, et fler kulturelt Norge som er helt uten kontroll på innvandringssiden.

    Det hadde virkelig vært gøy å gå tom for olje noen uker, da hadde pengene i bingen vår fått bein å gå på og ikke minst begrepet hjernemasse måtte innføres mellom ørene på de som styrer landet. Hvor skulle bedreviterne fått penger fra da? Næringslivet i Norge holder på å kveles av skatter og avgifter, veier forfaller til det katastrofale, jernbanen i norge tilhører på museum osv.

    Kan ikke dere bedreviterne og drømmerne i SV vise at en av dere er i stand til å gjøre et skikkelig arbeidsslag, start en egen bedrift og vis meg at dere kan få det til! Det burde være obligatorisk for spesielt SV å ha en slik kompetanse. Dere hadde i hvert fall sluttet å tro at vi private næringsdrivende har en sekk full av penger til en hver tid som dere bare kan forsyne der av.

    Still krav til innvandrere, ja til et flerkulturelt samfunn, men still for gudsskyld krav til de som kommer her. Sett opp et regnestykke som viser hva innvandrere koster det norkse samfunn hvert år, sett opp en post som viser hvilke inntekter som kommer fra innvandrere. På den måten kan dere virkelig se hvor feilslått innvandringspolitikken i Norge er.

    Skal jeg sende noen ut av landet så vil jeg starte med SV! Makan til arogante mennesker og bedrevitere skal du lete lenge etter. De har fått nok tid på seg nå til å gjøre ugang for landet, nå trenger vi fornying og bedring.

    Hvis de får en 4 års periode til etter neste valg kan jeg love at Norge blir et forferdelig dyrt land å bo i!

    Hilsen lei av SV!

  11. ove

     /  March 11, 2010

    SV har vært og vil alltid være Ole Brumm partiet..

    De mangler total kunnskap og kjennskap til dynamikken i samfunnet, i privat sektor, og man får inntrykk av at de helst vil fjerne privat sektor permanent slik at staten og “folkevalgte” kan styre alt..

    Hmm…. Har jeg ikke hørt om denne modellen før …??
    Joda.. Sovjetunionen het det visstnok…

    Kall en spade for en spade,
    - kommunister er kommunister, om de heter SV, RV eller AP..

  12. Pingu

     /  March 11, 2010

    Norlenning (du er kvasi, ikke engang nordlending klare du å skrive riktig), du må ikke tro alt som står i media. “Togkrisen” selger aviser, vi er et land med sytpeiser. I en “ekstremvinter” som søringene har opplevd, må man regne med at ikke alt går på skinner. Regner med det blir noen saftige bevilgninger til jernbanen fremover pga dette ramaskriket. Og da må de pinadø bruke toget også. Da er en liten avgift på flyreiser helt greit.Pluss at det er miljøvennlig.

    Istedenfor å bruke 2 mrd på et hoppanlegg som kan brukes 3 uker i året burde kanskje pengene vært brukt litt annerledes. For ikke å nevne operahuset og alle de “storslåtte” planene for fiffen i Oslo.

  13. Karl den 2.

     /  March 11, 2010

    Herlig illustrasjon av fru Halvorsen.

  14. John M

     /  March 11, 2010

    Hei Pingu… Bodde ikke han i en Iglo på Nordpolen????
    Helt enig med deg….
    Kutt ut Opra, Holmenkollen og sleng med hele togsatsningen i sørnorge…
    Bygg heller en hurtigtogforbindelse mellom Nordland og Sibir.. Der seger vi bare enveisbilletter…
    Jeg skal spandere den første på deg…

  15. Lars

     /  March 11, 2010

    Har jo litt sansen for SV: Det finnes jo ikke et problem som ikke kan løses med en ny eller økt avgift….

  16. Jonas

     /  March 11, 2010

    @arild:
    Ja, jeg er enig om at snakket om skattelette virker ganske tomt når det er så mange sterke grupper som nærmest står på trappene til Stortinget for å kreve mer ressurser. Og i praksis i Norge betyr “skattelette” at skattene ikke øker for perioden. Likevel bommer du her, fordi skattelettediskusjonen ikke er knyttet opp mot noen avtale eller ærklæring ala Soria-Moria. Hvis SV/Ap ikke engang klarer å etterleve dette så kan man jo ikke tro dem på noe som helst. Da vil jeg betegne politikken de fører som en ren gummistrikkpolitikk der alt kan vris og vendes på. Men SV er jo lillebroren i denne sammenheng og trolig vet de at dette ikke blir noe av uansett. Tror denne utspillsstrategien er ren politisk kynisme fra SV, og det må være ganske frustrerende for Ap å ha disse rotekoppene med på laget. Å drive praktisk politikk sammen med SV må være omtrent som å elske med en kaktus.

  17. Pingu

     /  March 11, 2010

    He he John M, du har virkelig snert i det du skriver. Og du er jo så engasjert. Da er det viktig å holde tungen rett i munnen. Når du først er i gang kan jeg kanskje tilby deg et rettskrivningskurs slik at du unngår tabber som “Opra” og “seger”? Det heter “Opera” og “selger”.

    Lykke til videre.

  18. John M

     /  March 11, 2010

    Takk for det kurset kjære Pingu..
    Jeg gikk på den norske skolen administrert av den norske stat, og der var det ikke så viktig å lære det som er riktig.
    Det er godt vi har slike som deg som kan passe på at detaljene blir korrekt, så får det heller være så som så med hovedbildet.

  19. Pingu

     /  March 11, 2010

    Ja, nettopp. Hadde du enda fått med deg hovedbildet skulle jeg ikke sagt noe. Poenget mitt var at med alle de mrd som det skal satses på jernbane i Sør-Norge (i tillegg til inntektene av denne avgiften!) så er det greit med ordninger som faktisk medfører økt bruk. Og i det store bildet ditt bør du kanskje ha fått med deg en flytrafikken ikke kan opprettholdes på dagens nivå. Og med klagingen det er over dagens “elendige” jernbane så er jo det jo et stort pluss at det skal satses mer. Egentlig et glimrende forslag; straff de som forurenser, bruk inntektene til å bygge ut miljøvennlig, lever bedre kollektivtilbud, få flere brukere av dette tilbudet. “It makes perfect sense”. Bare ikke blant klagekoret.

    Og politikere bryter avtaler hver dag. Det burde ikke komme som noen overraskelse. Slettan prøver å hausse dette opp pga. alle “vet” jo at jernbanen i sør “stinker”. Det er lett å selge inn budskapet hans blant lydhøre sytpeiser.

    Tror forresten jeg skal kjøpe meg noen aksjer i et godt videokonferanseselskap.

    John M, ha en fortsatt fin dag!

  20. Sosialist

     /  March 11, 2010

    Til CJ;

    Sitat fra ditt innlegg;
    “Sett opp et regnestykke som viser hva innvandrere koster det norkse samfunn hvert år, sett opp en post som viser hvilke inntekter som kommer fra innvandrere.”

    Bytt ut “innvandrere” med “jøder”, så har du faenmeg noen som kunne ha blitt sagt i Tyskland på 1930-tallet. Høres ut som et slags “resultat/analyse” fra Nurmberg-lovene.
    En slik uttalese viser minimal respekt for menneskeverdt, når det eneste som teller en en gruppes økonomiske resultat. En bedriftsøkonomisk “inntekt minus utgift = resultat” passer ikke på menneskelig verdi.

    Viker som om alle med rasiske uttalelser har flyttet seg bra DB.no (etter denne ble betalingstjeneste) og over hit…

  21. Jonas

     /  March 11, 2010

    Pingu, du får lese deg opp på dagsaktuelle saker. Du vet tydeligvis ikke at NSB har en dårligere gjennomsnittshastighet på mange strekninger enn de hadde for 40 år siden. Oslo-Kristiansand tok bare noen minutter mer å tilbakelegge for 100 år siden enn idag. Du vet tydeligvis heller ikke at NSB har hatt fallende punktlighetstall over mange tiår og at man må utenfor Vest-Europa for å finne dårligere statistikker. Du vet tydligvis heller ikke at enkelte avganger nå i vinter har hatt forsinkelsestall på 80-90%, og kanselleringstallene har vært over 50% i noen tilfeller. Da er det ganske tåpelig å kalle folk som påpeker dette for sutrepaver. Alt jeg kan si er at jeg er glad jeg kjører bil til jobben. Likevel klarer jeg å se utover min egen navne, og jeg innser at vi i Norge trenger et NSB som fungerer.

  22. Bella

     /  March 11, 2010

    Utopiske sosialister kalles det.

    De er så innsnevrede i hodet at skremmende ikke er dekkende. Alle utfordringer møtes med økte skatter og avgifter. Da blir det betimelig å spørre hvorfor?

    SV er som kjent et kommunistparti som prøver å skjule seg bak en form for mild sosialisme. Man bør merke seg at når SV og AP samles, så synges Internasjonalen. De er med andre ord internasjonale bevegelser som driter i nasjonen Norge. SV mottok økonomisk støtte ifra både Sovjetunionen og DDR. De har tette bånd til Hugo Chavez, Mugabe og andre koselige diktatorer. Se på Erik Solheim. Mens Norge råtner på rot, reiser Solheim rundt og drysser penger over alle diktatorer han kan finne.

    Når SV skriker om seg for å øke skatter og avgifter i et omfang som får skatteentusiaster i AP til å blekne, så har de selvsagt et mål med det.

    De ønsker åpenbart å drepe alle private initiativ å sitte igjen med en enda større og udugelig offentlig sektor.

    Også det udemokratiske eliteprosjektet ikke-vestlig innvandring er noe SV ivrer for. De har sett hvor mye støy og kaos dette skaper i samfunnet vårt. I skjul av denne støyen og kaoset, kan de bevege samfunnet vårt i retning kommunisme.

    Alle som stemmer på disse lystløgnerne: Husk hvor fint det gikk med kommunismen i Øst-Europa

  23. MW

     /  March 11, 2010

    Det bør innføres en handlingsregel for hvor store de offentlige utgiftene samlet skal være. Ett samlet sum som hvertfall bør være minst 30% mindre enn hva som brukes av det offentlige i dag?

    Sammen med handlingsregelen for hvor mye av oljefondet som kan brukes, burde det gå opp for de rødgrønne at statlig styrte løsninger ikke kan ekspandere og vokse inn i himmelen.

    Det burde også innføres konsekvenser for brudd på disse reglene. En offentlig høring og deretter utestengelse som politiker? Nakkeskudd er litt strengt i fredstid.

    Jeg skulle ønske regjeringen snart kom med noen forslag til begeistring og inspirasjon … HAHAHAHA!

  24. Jonathan

     /  March 11, 2010

    Kanskje litt klønete formulert av SV, de sliter ofte med det. Men det er jo fullt mulig å gjennomføre dette innenfor rammene av Soria Moria, det er da bare å kutte en annen avgift samtidig, så holdes det samlede skattenivået konstant? Forstår ikke at dette må krisemaksimeres slik. Jeg tror ikke hovedpoenget til SV her er at skattenivået skal økes, selv om partiet forsåvidt gjerne ville gått inn for dette, men heller at avgiftssystemet må legges om for å i mindre grad favorisere flyreiser på strekninger som i større grad bør dekkes av tog.

    Det er litt tidlig å starte hylekor over økt skattenivå på dette tidspunkt.

  25. admin

     /  March 11, 2010

    Jonathan: SV skriver følgende (min utheving): “I og med at avgiften er tenkt øremerket er den innenfor skatteløftet og kan gjennomføres uten at andre skatter eller avgifter reduseres tilsvarende.”

    Det er dette jeg reagerer på. En omfordeling, hvor noe heves og noe senkes, ville vært uproblematisk. Men det er altså ikke det SV foreslår.

    Mvh
    Are Slettan

  26. HøyeNord

     /  March 11, 2010

    Sosialist: “Bytt ut “innvandrere” med “jøder”, så har du faenmeg noen som kunne ha blitt sagt i Tyskland på 1930-tallet. Høres ut som et slags “resultat/analyse” fra Nurmberg-lovene.
    En slik uttalese viser minimal respekt for menneskeverdt, når det eneste som teller en en gruppes økonomiske resultat. En bedriftsøkonomisk “inntekt minus utgift = resultat” passer ikke på menneskelig verdi.”

    Etter din logikk må vi slutte å føre regnskap i helsevesenet, skoleverket og barnehagene. Der er det også snakk om mennesker. Hvorfor er ikke du imot regnskapsføringen der?

  27. HøyeNord

     /  March 11, 2010

    Bella: “De ønsker åpenbart å drepe alle private initiativ å sitte igjen med en enda større og udugelig offentlig sektor.”

    Dette heter kulturmarxisme, populært kalt politisk korrekthet, og dens fremste mål er å dekonstruere (ødelegge) Norge, Vesten og alt av vestlige verdier: http://kitmantv.blogspot.com/2009/07/history-of-political-correctness.html

  28. HøyeNord

     /  March 11, 2010

    Forresten, Sosialist, her er en tv-dokumentar om åndsbrødrene dine: http://kitmantv.blogspot.com/2009/07/history-of-political-correctness.html

  29. Jonathan

     /  March 11, 2010

    Greit Are, det er jeg som leste litt raskt her. Ikke overraskende egentlig, om enn litt illojalt fra SVs side; det var selvsagt aldri deres ide å forplikte regjeringen til ikke å øke skatte- og avgiftsnivået. Når det er sagt blir dette selvsagt skutt ned internt i regjeringen, men det er kanskje nødvendig å rope litt i media for at AP tøyler inn SV.

  30. Sylfest Strutle

     /  March 12, 2010

    Ga skatteløfte med jugekors mens de synger på den kommunistiske salmen Internasjonalen på landsmøtene til Ap, SV, Rødt og LO.

    «I mot oss statens lover bøyes,

    av skatter blir vi tynget ned.

    Og fri for plikt den rike føyes,

    mens ringhets rett ei kjenner sted.

    Lenge nok har vi ligget i støvet:

    vi stiller likhets krav mot rov.

    Mot alle retten skal bli øvet,

    slik vil vi ha vårt samfunns lov».

  31. Per Magne Pedersen

     /  March 12, 2010

    SV = Sure Venner som søker sammen for å gjøre livet så surt som mulig for andre. Men det gleder meg egentlig at de kommer med dumme forslag. KRF og Venstre er under sperregrensen nettopp fordi de kommer med utspill som folk ikke vil ha. Håper det samme skjer med SV.
    Kristin Halvorsen vil gå inn i historien som den største politiske løgneren i Norge, uten evne til å tenke konsekvens av det hun står for.

  32. trulte

     /  March 13, 2010

    Stakkars Halvorsen hun kan ikke annet hun er for dum.Løgn og svik skinner i øyene hennes. Eier ikke samvittighet slik hun beskylder andre for.Kommunister av første klasse. DDR stilen er deres varemerke ikke miljø.

  33. per o.berntsen

     /  March 13, 2010

    Hei….sitter i Thailand og følger norske aviser og deres kommentatorfelt jevnlig. Kan ikke fri meg for tanken,at Ola Nordmann sansynligvis har det altfor godt ? Hadde man vært så missfornøyd som innleggene kan tyde på, burde det for lenge siden vært holdt kraftige demonstrasjoner mot både ditt og datt….men hva skjer ? Man får noen lunkene eller til tider krasse kommentarer fra leserne…men hva hjelper nå det da ? Ikke en dritt. Dersom dere er eller føler dere så forutrettet, burde dere organisere skikkelige demonstrasjoner, slik man ser i mange andre land. Her i Thailand, har forhenv. statsminister Thaksin, igjen klart og samle flere hundre tusen til gatene i Bangkok…riktignok betaler han noen kroner til deltakerne,men det går sikkert an…selv uten betaling. Jeg er desverre helt enig i den galskapen som fortsatt får lov til å fungere i Norge….verdens beste og definitivt dyreste land for sine innbyggere….Best er de desverre heller ikke, ser det ut til…det mangler jo det meste både her og der og politikernissene, har ikke noe ansvar, ie heller får noe galt de gjør noen konsekvenser i gamlelandet. Må bare ønske dere lykke til der oppe i ishavet. Forhåpentligvis kommer det bedre tider etter denne.

  34. Kjell

     /  March 15, 2010

    Kristin Halvorsen vil for all fremtid bli husket som DEN norske politikeren som trakk den rene, blanke løgnen opp på et nytt nivå! Eksemplene på Kristin Halvorsens fraværende moral er så mange at det bli meningsløst å ramse opp alle.
    For noen dager siden ble Fru Halvorsen bedt om å kommentere Borten-Moes angivelige forsøk på å splitte denne barnehagen. Hun kom med sin vanlige nervøse (hysteriske?) latter, før hun presterte å lire av seg følgende: “Det finnes så mange kyniske maktmennesker i politikken, vet du.”
    På seg selv kjenner man andre!

  1. Jeg, en reaksjonær nisse « Are Slettan