Kommentarer

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen.

Urovekkende politirot

Politiet har et alvorlig forklaringsproblem etter bildrapet på E18.

Mer og mer tyder på at alvorlig rutinesvikt i politiet har bidratt til bildrapet på politimannen Børge Ivarsen (48), som ble kjørt ned vill fart ved Grimstadporten på E18.

Føreren av bilen hadde rømt fra soning. Han var etterlyst av politiet i Rogaland, men da han ble stanset i Drammen, lot politiet ham gå fordi de sjekket et annet datasystem enn det etterlysningen var sendt ut på, melder VG Nett.

Etter det vi nå vet, har følgende skjedd:

24. februar: Det blir klart at gjerningsmannen har rømt fra soning. Politiet i Rogaland etterlyser ham via Politioperativt system (PO).
1. mars: Mannen pågripes etter biljakt i Drammen. Han var påvirket og kjørte en stjålet bil.
2. mars: Politiet i Drammen sjekker ham via Etterlysningsregisteret (Elis), men finner ingenting. Han slippes fri.
3. mars: Mannen truer til seg en bil på kvelden.
4. mars: Tidlig på morgenen kjører han i hjel Ivarsen.

Til VG Nett sier Leif Ole Topnes, konstituert politimester i Rogaland, følgende:

Børge Ivarsen mistet livet da han ble påkjørt natt til torsdag. (Foto: Politiet)

Børge Ivarsen mistet livet da han ble påkjørt natt til torsdag. (Foto: Politiet)

Det er ulik praksis for hvilke systemer som brukes og sjekkes. I en tilsvarende situasjon ville vi sjekket både Elis og PO, men det er tydeligvis forskjellige rutiner i de ulike politidistriktene. Dette må vi se nærmere på senere.

Nesten utrolig
La oss først av alt holde en ting klart: Ansvaret for drapet hviler på drapsmannen.

Men deretter er det lett å si seg enig med politimesteren i at etterlysningsrutinene er noe man bør se nærmere på. Det er nesten vanskelig å tro at politiet holder seg med to ulike systemer for å sende ut etterlysninger, og at man på toppen av det hele har ulike rutiner for hvilket system man i en gitt situasjon skal bruke.

Her må det legges klare svar på bordet, ikke minst av hensyn til politifolk som daglig setter liv og helse på spill.

Ressurser?
Onsdag, samme dag som bildrapsmannen la ut på dødsturen, meldte Aftenposten om en ny rapport som viser at mange politidistrikter sliter med å nå sine mål for oppklaringsprosent og behandlingstid.

Når slikt blir tema, er standardsvaret fra politiets representanter som regel at man trenger større ressurser, men overfor Aftenposten er Fremskrittspartiets Per Sandberg ikke overbevist:

– På 15 år har antallet ansatte i politiet økt med 33 prosent, og politibudsjettene har økt fra 4 til 11 milliarder kroner. Jeg spør meg hva de økte ressursene har gått til, når resultatene er så dårlige. Vi trenger en større gjennomgang av tilstanden i norsk politi.

Den tragiske hendelsen ved Grimstad kan tyde på at ressursmangel ikke er det eneste problemet. Slik det nå ser ut, viser dette rett og slett en håpløst dårlig organisering av arbeidet.

Når man ikke er enig med seg selv om hvilket av to datasystemer man skal bruke til noe så viktig som etterlysninger, blir det ikke bedre om man får penger til å innføre et tredje.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.

Følg meg på Twitter: @areslettan
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

  • Share/Bookmark
« Previous post
Brukes oljepengene feil?
Next post »
Taxfree er tullete

18 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. viktor paulsen

     /  March 5, 2010

    Dette er ingen stor overraskelse. Politiets rutiner med etterlysninger har vært uoversiktlig . Dette har mange årsaker . Samarbeid mellom politidistrikt og datasystemer har vært uoversiktlig.

    For mange kokker og nessekonger av politisjefer er noe AV FORKLARINGEN.

  2. are salomonsen

     /  March 5, 2010

    noe i det offentlige som fungerer og som har vist bedring i de siste 50 årene? noe som skal gi grunnlag for at vi ikke skal la private aktører drive sykehusene for eks? nei, ola dunk skal dø i statlig kø og rot.

    heia sverige :)

  3. Oddvar

     /  March 6, 2010

    Det har skjedd til stadighet at fengslete rømmer eller ikke møter opp etter permisjon. Hverken fengselsvesen eller politi har vært særlig bekymret eller brydd seg i det hele tatt.
    Det skjer altfor ofte at uskyldige blir skadet eller drept pga narkorusete i trafikken. Dette virker det heller ikke som politi er bekymret over.
    (Men hvis de kan ta fra deg førerkort for å kjøre for fort og gi en klekkelig bot er det fint, lette penger. Jeg har selv vært i retten for å ha kjørt for for en sommermorgen kl 0530, politijuristen sa selv i retten at det ikke var farlig.)
    Oppklaring av innbrudd, etc blir ikke prioritert og som sagt i artikkel har bemanning økt voldsomt og budsjettet ennå mer, uten fremgang.
    Dessverre ser det ut som om en av politiets egne måtte bli drept for at de kanskje skal reagere.
    Som sagt er det en lei hendelse, men jeg trodde også at politifolk som drev med dette tok nødvendige forholdsregler for ikke å bli påkjørt. Personen var jo tydeligvis observert tidligere både på feil side og totalt uansvarlig.
    Da blir det merkelig å høre en gråtkvalt Killengren fortelle om politi som er ute for å hjelpe, men blir drept.
    Jeg trodde de var ute for å pågripe en totalt rabiat person og var klar over hva de holdt på med også farene med dette.
    Det har vært en del rare uttalelser både fra politi i Kristiansand og Arne Johansen, det virker ikke som journalister i TV eller aviser har tatt saken alvorlig. Takk til Are Slettan som faktisk ser at det er nyheter i dette og ikke kun propaganda for f eks Arne Johannesen.

  4. Tack

     /  March 6, 2010

    Helt enig med Oddvar her.
    Politet prioriterer fartskontroller der det er lettkjente penger.
    Står frem i avisen og brysker seg med å ha tatt en 18 åring i 81km i 60 sone kl 04,35 en søndagsmorge. Tøffe gutter. Samtidig blir noen slått halvt ihjel i sentrum.eller at det er innbrudd og du ikke får svar hos politiet.
    I Harstad sto Politiet frem i avisen og brysket seg med årets etterforskning: De hadde tatt en “horekunde ” på ett hotell??? Ja, resursene brukes virkelig målrettet.

  5. Ola Dunk

     /  March 6, 2010

    - Jeg ler meg skakk !

    Passerte nylig en radarkontroll.
    8-12 politifolk.
    4 politibiler.
    Fartsgrense 90 km/t
    Dovrefjell – flott vei – suverene kjøreforhold – ikke et levende vesen å se
    Noen samfunnsfiender dristet seg til til å kjøre 95-100 km/t
    Slikt straffes KNALLHARDT i Norge.

    Imens gis mordere, voldteksmenn, konebankere, ranere, islamister og dopsmuglere fritt leide i kongeriket.

    Det gjelder å prioritere riktig !

  6. Per Harald Tveit

     /  March 6, 2010

    Journalisten hevder her at politiet ved en unnlatelse har “bidratt til bildrapet”.

    Å bidra forutsetter en aktiv medvirkning, journalisten forsøker her å si at det er en direkte årsakssammenheng mellom løslatelsen og bildrapet.

    Hva med fangen som ble løslatt etter endt soning ifra Oslo fengsel som en uke etterpå slo ned en kar.. Fengselsvesenet har her bidratt til dette. Hvordan kan fengselsvesenet leve med dette?

    Hva med han karen som du så her om dagen, han som så litt skummel ut, hvorfor meldte du ikke ifra til noen om han? Han knivstakk noen i går, du har nå bidratt til et knivdrap.

  7. Jeg er den første til å beklage at en politimann blir påkjørt og drept, men jeg tror mange av politifolkene får et KIKK nå de har noe “stort “på gang, derfor er de uforsiktige i tjeneste. De vet ikke hvilke hva de skal finne på for å få tatt en aviker. For eksempel å legge seg på hjul er en måte som er utgått på dato, det samme med å legge ut spikermatter rett foran en hysterisk bilist i 200 er vel også utgått på dato nå.
    Tror det beste er å roe ned og ta det litt mer taktisk. Vi vet jo alle at en som ikke stopper for kontroll ikke har rent mel i posen, dermed må politiet også vurdere saken slik, og ikke hive seg i bilen og haste etter som en “petersmart”. Det er ikke smart. Det har vi nå sett, og forresten” vet mora deres at de står midt i trafikken i mørke heilt alene”?

  8. admin

     /  March 6, 2010

    Per Harald Tveit: Jeg skriver ikke at at “politiet” har bidratt til bildrapet. Jeg skriver: “Mer og mer tyder på at alvorlig rutinesvikt i politiet har bidratt til bildrapet…” I min ordbok eksemplifiseres ordet “medvirke” blant annet slik: “En opplysning som bidrar til å løse gåten.” Her har vi, tilsynelatende, en rutinesvikt som har bidratt til bildrapet.

    Mvh
    Are Slettan

  9. Vargveum

     /  March 6, 2010

    Det er i artikkelen snakk om at man bruker to forskjellige systemer for å registrere etterlysinger, og evt. annet. Det sies også at det er ulike rutiner i ulike distrikter for hvilket av disse systemene som sjekkes i ulike tilfeller, noe som høres helt vanvittig ut.
    Er ikke dette for svarte noe som POLITIDIREKTORATET burde ha ansvar for er helt samkjørt i hele landet?

    Et ekstra tips: Hvis du har et abonnement i Bonniers som du ønsker å avbestille, anbefaler jeg for sikkerhets skyld bruk av REKOMMANDERT BREV. Da har du bevis på avbestillingen!

  10. Petter Bastesen

     /  March 7, 2010

    Politiet har kun ett system for nasjonale etterlysninger. Dette systemet er Elys.

    Det undres hvorfor konstituert politimester i Rogaland hevder både PO og Elys brukes for etterlysning.

    I systemet PO loggføres hendelser for det angjeldende politidistriktet. Systemet er i utgangspunktet kun regionalt. Slik at når Rogaland politidistrikt etterlyser gjennom systemet er informasjonen bare tilgjengelig for politiet i Rogaland.

  11. Torr

     /  March 7, 2010

    Det er kvalmende å se at den uheldige bilføreren bli omtalt som angivelig “drapsmann”. Dette var en ulykke hvor den avdøde befant seg midt i vegbanen. Ulykker skjer og er ikke spesielt uvanlig.

  12. Ove Kobbeltvedt

     /  March 7, 2010

    Til Torr. En “ulykke”?? En fyr ruser seg totalt vekk og kjører i 200 km/t og du kaller det en ulykke?

    I mitt vokabular er dette drap. Kvalmende er når du kaller slikt “ulykke” som “ikke er uvanlig”.

  13. Ole

     /  March 7, 2010

    Etter et flere år med et eget politidirektorat sier det litt om innsatsen derfra at man fortsatt ikke kan koordinere en etterlysning over to politidistrikter.

    Men Ingelin Killengreen og hennes stab tar seg veldig godt ut i de fine uniformene.

  14. Kim

     /  March 8, 2010

    Tenker litt på det Sandberg sa. Vi vet at antall politiansatte har hatt en jevn nedgang de siste årene. Samtidig har justis ansatt stadig flere sivile slik at det totalt sett er blitt flere ansatte. Har det blitt flere politifolk av det? eh, nei. Store investeringer til feks nødnett, DNA, barnehus mm. Driftsbudsjettene står på stedet hvil. Det er klart at det er justissektoren som sådan som har fått mer ressurser, men ikke til det vi vanlige folk vil kalle polititjeneste. Det blir ikke flere politifolk i gata av å ansette flere passfunksjonærer.

  15. Bønna

     /  March 8, 2010

    Idiotiske prioriteringer! Oppklaringsprosenten er viktig, derfor fokuseres det på ulovligheter som ikke er vanskelig å oppdage. Tips til politiet: prøv å bruke arbeidskraften til noe mer enn å streike, bøtelegge hasjrøykere og ta folk som urinerer i buskene. Kanskje dere for det første klarer å oppklare noe som faktisk er kriminalitet, og for det andre, kanskje den jevne mann i gata får litt mer respekt for politiet og deres arbeid.

    For øvrig må nevnes, de siste tre politibilene jeg har sett i trafikken begikk alle ulovligheter. Ingen av dem brukte blinklys, hverken i vanlige veikryss eller inn/ut av rundkjøring. Det er så man må gni seg i øynene. Ganske betenkelig at politiet heller ikke kan trafikkreglene… Men så er det vel ikke creme de la creme av intelligensiaen som blir politi….. Det er vel stort sett mindre intelligente eks-militære og tullinger med maktbehov.

  16. Glad jeg er ferdig som rød

     /  March 8, 2010

    Politiet er bare et speilbilde av “det offentlige norge”. Fungere det dårlig, ja så fungere også de dårlig. Mange offentlige reformer har mislykkes de siste årene, og politiet har vært gjennom noen av dem.

  17. A

     /  March 8, 2010

    Hva gjorde nå denne politimannen midt i veien når han viste at det var en råkjører på vei?

    Ellers er det vel intet nytt i at politiet ikke er noen effektivt drevet enhet.

  18. Kristian

     /  March 8, 2010

    Er enig med A: Hvis du vet at det er en ruset råkjører på vei i 200 – hvorfor står du da midt i veien? Ivrig i tjenesten med å redde andres liv, var vel like stor grunn til ulykken som alt annet. Uansett, dette er en tragisk ulykke for alle parter – mest for de etterlatte, men også for gutten bak rattet, og de politibetjentene som mislyktes i å oppdage at vedkommende var ettersøkt.
    Det værste, kanskje, er at Børge Ivarsen ikke kan vekkes til live – og at stakkaren som kjørte ham ned etter endt soning dessverre ikke vil være bedre rustet til å unngå at det samme vil skje igjen. Norsk fengsel hjelper sjelden, og som i dette tilfellet hvor vedkommende har “sonet” i en avrusningsanstalt – gjøres alt bare værre. Man kan ikke avkriminalisere gjennom avrusning, hvorenn logisk det kanskje høres ut.