Kommentarer

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen.

SOS Rasismes pengemaskin

Årskontingent på 6 kroner ga over 200 kroner i offentlig støtte. Er det slutt nå?

Mandag ble det kjent at Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) trekker den såkalte Frifond-støtten på 4,5 millioner kroner til organisasjonen SOS Rasisme.

LNU oppgir blant annet å være i sterk tvil om medlemstallet til SOS Rasisme er korrekt.

SOS Rasisme reagerer kraftig på avgjørelsen. I en redegjørelse for prosessen avvises påstandene og det varsles rettssak mot LNU. SOS Rasisme mener organisasjonen er kommet i fokus på grunn av en «bakvaskelseskampanje fra høyreektreme».

Det er sikkert riktig at de høyreekstreme har lite til overs for de venstreekstreme kreftene fra kommunistgruppen Tjen folket som dominerer SOS Rasisme.

En pengemaskin
Hovedgrunnen til at SOS Rasisme er kommet i søkelyset er nok likevel at organisasjonens medlemspolitikk har fremstått som skreddersydd for å suge mest mulig penger ut av offentlige støtteordninger.

Ved hjelp av svært aktiv verving fikk SOS Rasisme rundt 40.000 medlemmer og ble en av Norges største organisasjoner. Dette utløste mange millioner i støtte. Ifølge P4 ville totalen blitt over 9 millioner kroner i 2009 - mer enn 200 kroner pr. medlem  – hvis ikke LNU hadde satt bremsene på.

Med disse pengene har man kunnet lønne sentrale tillitsvalgte og endog opprettet eget datterselskap, som har investert i eiendom ved hjelp av lån fra SOS Rasisme sentralt og fra lokallag .

Samtidig har SOS Rasisme operert med en medlemsavgift på bare 6 kroner. Det aller meste av organisasjonens penger har kommet gjennom offentlig støtte, som øker når medlemstallet stiger.

Når et medlem som betaler 6 kroner utløser et par hunder kroner i offentlig støtte, ber man i beste fall om at medlemsverving blir hovedaktiviteten og i verste fall om regelrett juks.

Dette ble etter hvert så påfallende at det kom et skjerpet krav om en medlemskontingent på minst 50 kroner. Det protesterte SOS Rasisme kraftig på. I en høringsuttalelse het det:

En kontingent på 50 kr vil være et hinder for integrering.

Hvem bryr seg?
Detaljene i striden mellom LNU og SOS Rasisme er innfløkte, og man må være mer enn alminnelig interessert for å få forstå om regelverket faktisk er brutt.

Og nettopp det er nok et generelt problem med offentlig støtte til slike organisasjoner. Det er primært støttemottagerne selv som gidder å engasjere seg. På motsatt side finnes selvsagt en viss kontroll, men man kan jo spørre seg om hvor tøff denne er.

LNU, som nå altså har sagt nei til SOS Rasisme, er en paraplyorganisasjon for en rekke organisasjoner som selv mottar millioner i offentlig støtte.

Går man ett skritt videre, til statlige departementer og andre offentlige etater, kan man jo spørre om ikke også de som der administrerer ulike støtteordninger, i stor grad identifiserer seg med de frivillige organisasjonene de skal kontrollere. Hvor ofte hører man folk i slike posisjoner gå inn for reduserte bevilgninger til sine sektorer?

Når det gjelder SOS Rasisme var det tilsynelatende først etter flere kritiske medieoppslag at innskjerpingen kom, for eksempel i form av minimumskrav for kontingent. Og det har tidligere vært flere saker med medlemsjuks for å få mer støtte til ulike organisasjoner, så problemstillingen er, mildt sagt, ikke ny.

Spørsmålet er om man trenger en opprydding i hele dette systemet. Kanskje er det på tide at pendelen i større grad svinger tilbake mot at frivillige organisasjoner skal være basert på nettopp frivillighet og ikke primært på offentlig støtte? På å drive andre aktiviteter enn å verve medlemmer og skrive søknader om offentlige penger?

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.

Følg meg på Twitter: @areslettan
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

  • Share/Bookmark
« Previous post
Et feigt forlik

47 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Prosessen

    Prosessen mot SOS Rasisme fra LNU – SOS Rasisme vil gå til rettssak

    LNU er ansvarlig for å dele ut Frifondmidler til norske barne- og ungdomsorganisasjoner, det er en jobb som de gjør dårlig.

    LNU har nekta SOS Rasisme Frifondmidler for 2009, dette utgjør 4.6 millioner kroner. 95% av dette skulle sentralleddet i organisasjonen ha sendt videre til lokallaga i SOS Rasisme.

    Våre lokallag har siden år 2000 fått Frifondmidler.

    For våre lokallag er Frifond en viktig del av finansieringen av den omfattende virksomheten de driver mot rasisme og nazisme over hele Norge. At LNU nekter å dele ut Frifondmidlene gjør at våre lokallag kan gjøre mindre nyttig og viktig arbeid.
    Hvorfor vil ikke LNU utbetale Frifondstøtten til SOS Rasisme?

    20. august kom LNU på kontrollbesøk til SOS Rasisme, dette besøket resulterte i et brev datert 25.09.09.

    Brevet datert 25.09.09 fra LNU inneholdt en rekke anklager mot SOS Rasisme, mange av disse anklagene hadde ingen relevans i forhold til Frifond og SOS Rasisme. LNU har rett til å føre kontroll med Frifondmidlene, men det er ikke slik at LNU har noen altomfattende tilsynsrett med norske barne- og ungdomsorganisasjoner.

    Dette brevet ble besvart fra vår side 23.10.09. I dette brevet tilbakeviser vi grundig alle anklager og viser at vår praksis er i samsvar med retningslinjene som er laga for ordningen og at alle våre rutiner er innenfor anbefalingene fra LNU om Frifond.

    Vårt svar var på tross av dette ikke godt nok for LNU, de sendte oss et nytt brev datert 02.12.09.

    I dette brevet skriver LNU at de ikke aksepterer noen av de forklaringene og dokumentasjonen som vi sendte i brevet datert 23.10.09.
    Men, de skiller ut det som de omtaler på denne måten:
    «…prioritering av de viktigste forholdene i Frifondforvaltningen til SOS Rasisme i 2008…»
    Disse forholda var som følger:

    1. At SOS Rasisme ikke hadde utbetalt 95 % av Frifondmidlene til sine lokallag dette året. Dette er helt feil, SOS Rasisme har på tre måter dokumentert at dette har skjedd:
    * Vi har levert særattestasjon fra vår revisor, han har grundig gjennomgått vår utbetaling av Frifondmidler til lokallagene og han er helt klar på at dette har skjedd.
    * LNU har hengt seg opp i at konto 4600 i vårt reviderte regnskap ikke viste de samme tallene som særattestasjonen.
    LNU har aldri bedt om at Frifond skal spesifiseres i en egen konto i regnskapet. I tillegg er det slik at vår revisor har gjennomgått regnskapet på nytt og har i detalj forklart hvorfor denne kontoen ble som den ble.
    * SOS Rasisme har også i detalj forklart hvordan utbetalingen av Frifondmidler har skjedd.
    o Med brevet var det disse vedlegga:
    + Særattestasjon fra revisor
    + 125 erklæringer fra våre lokallag
    + Særattestasjon for våre medlemstall 2006
    * I tillegg har vi kontakta de 131 lokallaga som fikk Frifondmidler i 2008, 127(2 av disse fikk vi inn etter at brevet ble sendt LNU) av disse fikk vi kontakt med i løpet av de 5 dagene vi jobba med dette, et eksempel på denne erklæringen ligger vedlagt.

    2. At SOS Rasisme hadde levert grunnlagstall til LNU som ikke var korrekte. Dette er helt feil og vi har dokumentert dette i brevet datert 09.12.09.
    LNU har alltid bedt om de samme tallene som Fordelingsutvalget bruker, de har derfor bedt oss om å sende inn denne særattestasjonen. Denne særattestasjonen er fra 2006, Frifondstøtten har alltid blitt utbetalt med bakgrunn i to år gamle tall. LNU har alltid utbetalt støtten til organisasjoner med bakgrunn i disse tallene.

    På tross av dette sendte LNU oss et brev datert 19.12.09, der de trakk tilbake tilsagnet for Frifondstøtte for 2009.

    Dette har sjølsagt satt våre lokallag, som beskrevet i første avsnitt i en vanskelig situasjon, vi henviser i den sammenheng til et nyhetsbrev som har gått ut til alle medlemmer i Trøndelag – se side 3.

    For å undersøke muligheten for å løse opp i denne floken og for å se om det var mulig å komme igjennom med saklig informasjon ble det avtalt et møte, dette ble avholdt i Haugesund 20.01.10.

    I etterkant av møtet fikk vi et nytt brev fra LNU, vi besvarte dette brevet 10.02.10.

    Vi har også sendt saken videre til LNUs klageutvalg – vår redegjørelse til dem finnes i brev datert 10.02.10.

    SOS Rasisme har fått anledning til å komme i klageutvalget mandag 1. mars, vi har fått innvilga 15 minutter med klageutvalget fra 07.45 til 08.00.
    Vil gå til rettsak mot LNU

    Hvis klageutvalget ikke endrer avgjørelsen og gir oss Frifondstøtten for 2009 slik at vi kan bringe denne videre til våre lokallag så vil vi gå til rettssak mot LNU. LNU har helt uten noe form for saklig grunnlag fratatt våre lokallag Frifondstøtte, dette er sjølsagt helt uakseptabelt for SOS Rasisme.

    Hele denne prosessen er som henta ut fra en roman av Kafka, uansett hvor mye saklig dokumentasjon vi bringer frem så klarer vi ikke å trenge igjennom hos LNU.

    Hele prosessen viser at LNU ikke på noen måte er i stand til å dele ut en så stor pott penger til mange organisasjoner på en ryddig og nøytral måte.
    Oppdatering 01.03.2010 kl 12.30

    Vi fikk nei i ankeutvalget, mandag 1. mars. De fant ikke grunn til å oppheve det som administrasjonen hadde bestemt om vår Frifondstøtte for 2009.

    Det var altså ikke nok for klageutvalget. Dette klageutvalget er ikke uavhengig av LNU. To av fire som satt i utvalget sitter også i styret i LNU,de andre har også sin bakgrunn i LNU. Utvalg med en sånn sammensetning går ekstremt sjelden i mot administrasjonen.

    Det er sjølsagt dumt. Selv om vi ikke hadde store forventninger til klageutvalget hadde vi håpet til det siste å unngå en lengre prosess med rettsak og søksmål.

    De som først og fremst rammes av dette er våre lokallag. Dette betyr at det blir vanskeligere å gjennomføre lokalt antirasistisk arbeid.

  2. Les:
    http://sos-rasisme.no/prosessen

    - last ned alle brev mellom LNU og SOS Rasisme
    - og gjør opp din mening om saken

  3. Trond

     /  March 2, 2010

    Jeg var ufrivillig medlem av SOS Rasisme, de hadde satt meg opp som medlem uten at jeg visste dette. Jeg fant ut at jeg var medlem da jeg plutselig fikk medlemsavisen.

    Jeg ringte dem da og fortalte at jeg aldri hadde meldt meg inn og bad dem derfor fjerne meg fra medlemsregisteret. Det skulle de gjøre, lovte de.

    Ca et halvt år etterpå fant jeg ut at jeg fremdeles var i medlemsregistrene deres, og de hadde også registrert medlemsskap for min sønn. Problemet er bare at jeg fremdeles ikke hadde meldt meg inn, og jeg har ikke engang noen sønn!

    Altså opererer de med både ufrivillige og fiktive medlemmer. SOS Rasisme er en kriminell organisasjon som tar til seg skattepenger de ikke har rett på!

    Jeg synes myndighetene burde lagt ut en liste av alle organisasjoner der en er registrert som medlem, f.eks. på MinSide. Da kunne alle sjekket at de ikke er medlemmer i organisasjoner/lag en ikke ønsker å være medlem av.

  4. Rune

     /  March 2, 2010

    Venstresiden har ikke annen mulighet enn å bløffe til seg midler.SVIKERPAKKET

  5. Hele det offentlige systemet i Norge er en eneste sammenfiltret masse som klør hverandre gjensidig på ryggen. Den eneste måten å unngå dette misbruket på er å fjerne hele det offentlige støttesystemet og la befolkningen regulere oss selv og hva vi vil. Det vil selvfølgelig kreve en total omlegging av skatte- og fordelingssystemet vårt, men tiden er inne for det.

    Når det gjelder selve SOS Rasisme har jeg personlig erfart dem som en personforfølgende terrororganisasjon. Det er derfor ekstra hyggelig for meg og de andre rundt meg at vår kamp mot denne terroren begynner å bære frukter.

    Et annet forhold er at uten sammenkoblingen mellom massemedia og Tjen Folket fronten hadde de aldri kommet så langt de er. Men så har jo massemedia også sugerør til tilsvarende offentlige honningkrukker. Tiden er generelt inne for en antisosialistisk frihetsomvelting.

  6. Geir

     /  March 2, 2010

    Hvorfor ikke gjøre dette enkelt: Fjern all statsstøtte til samtlige organisasjoner og fordel disse midlene likt på alle personer i landet. Da kan alle betale full, usubsidiert medlemskontingent til de organisasjonene de måtte ønske å være medlem i.

    Dette eliminerer enhver mulighet for juks og blir mest rettferdig med et minimum av byråkrati.

  7. Bjarne Andreasen

     /  March 2, 2010

    LNU fremstår som lite demokratiske og lite kyndige. Det er tydelig at de er ute etter å ta rotta på SOS Rasisme. Det er lov til å være uenig med organisasjonen, men etter loven har faktisk SOS Rasisme krav på disse midlene..

    Jeg har brukt litt tid på dette, og sett gjennom dokumentasjonen som er lagt ut på nettsidene deres. LNU bygger på usaklig kritikk slik jeg ser det.

    Det kan være de har andre argumenter, men om dette er skjulte argumenter så gir de ikke SOS Rasisme anledning til å forsvare seg selv.

    SOS Rasisme gjør rett i å ta dette inn for retten. Denne typen praksis hvor statlige organer går inn og skal bestemme hva organisasjoner skal mene er noe vi gjorde endelikt med i 1944.

    Dere som kommer med usaklige kommentarer i feltet her burde se dokumentene selv. Ønsker dem lykke til!

  8. Ola Ola

     /  March 2, 2010

    SOS-Rasisme bedriver IKKE anti-rasistisk arbeid de bedriver kommunistisk faenskap.
    Organisasjonen er rotten inntil beinet og det kan vi takket LØMMEL og SØPPEL alla Pål Steigan for.

    Håper med dette at SOS-Rasisme avgår med DØDEN omgående og vi får en RYDDIG antirasistisk organisasjon som ikke er tuftet på venstre-ekstremisme, vold, trusler om vold, jødehat og kommunistslagg i bånn, men en organisasjon som alle samfunnslag kan støtte.

    Dra til HELVETE SOS-Rasisme hvil i FRED voldsfreakere!

  9. IvarE

     /  March 2, 2010

    Så SOS Stalinisme truer med rettssak.

    Vittig!

    At de kan søke om pengene, og har fått tidligere, betyr da ikke at de har *krav på* eller automatisk *rett til* fortsatt støtte.

    NLU er i sin fulle rett til å støtte eller ikke støtte den / de de vil.
    Men la nå SOSekoppene endelig gå til sak, så bruker de i hvertfall opp noen kroner på saksomkostninger.

  10. Hei Ivar E.

    Det stemmer faktisk ikke, og her farer du med løgn. LNU eier ingen penger. De forvalter penger for myndighetene, og folkets penger. De deles ut etter gjeldende lov, og etter gjeldende lov har SOS Rasisme krav på penger fra Frifond.

    SOS Rasisme veit de har en god sak. Derfor blir LNU dratt inn for retten.

  11. are salomonsen

     /  March 2, 2010

    hehe norway in a nutshell. keep it up slettan!

  12. Egenmeldingen

     /  March 2, 2010

    Årskontigent på 6 kr som genrerer fantastiske summer i støtte, helt utrolig. Argumentet var at en årskontigent på 50 kr ville være et hinder for integrering.
    Vil gjerne treffe dem som ikke har råd til 50kr i årskontigent.Kaffe på cafe eller en pils på hjørenpuben har vi råd til, men 50KR i årskontigent er uhørt :-)
    Gatebladene i de store byene selges for 50KR slik at selgeren kan leve av salget. Forundre meg ikke om disse kjøpes jevnlig av folk i SOS Rasisme, men en årgkotigent til 50KR, uff nei!

  13. Henrik

     /  March 2, 2010

    * SOS Rasisme skriver aldri inn folk i medlemsregisteret hvis ikke vi får
    inn vervelister der deres navn står
    * Når folk sender e-post til oss og ber om dukumentasjon på at de har
    meldt seg inn så finner vi den og sender til folk, da hører vi ikke noe
    fra dem.
    * SOS Rasisme hverken kan eller vil skrive folk inn som vi ikke har fått
    vervelister, vi er underlagt et strengt kontrollregime både fra vår egen
    revisor og fra Fordelingsutvalget.

  14. Henrik Ormåsen

     /  March 2, 2010

    Egenmeldingen: Om du fikk 100,- kr. i uka, og holdt til på et gudsforlatt asylmottak i skauen. Buss tur/retur nærmeste by koster ca. 100,- kr. Hvordan ville du da stille deg til spørsmålet om å betale 50,- kr. i kontingent til en organisasjon?

  15. Geir

     /  March 2, 2010

    Til Henrik Ormåsen: Samme scenario, du bodde på det samme asylmottaket etc.

    Tenk så at staten betalte ut de 200kr til deg istedetfor til SOS rasisme, mens kontingenten i SOS rasisme ble økt til 206kr. Ville du da fortsatt ha vært medlem i SOS rasisme, eller ville du ha foretrukket å bruke de 200kr du fikk fra Staten til andre ting?

    Jeg antar at et betraktelig antall av de som nå er medlemmer heller ville brukt “statsstøtten” til andre ting enn foreningen.

  16. IvarE

     /  March 2, 2010

    Til den som misbruker mitt nick, akkurat som de misbruker andres navn i sine medlemslister, og misbruker “folkets penger”:

    God sak? Dream on!!!

  17. Bella

     /  March 2, 2010

    Det har lenge vært kjent at AKPml/Rødt sitter i ledelsen på SOS Rasisme.

    Når man vet hva denne gjengen står for er det åpenbart at statsstøtten i stedet burde gå til å ruste opp psykiatrien i Norge.

  18. Oslo

     /  March 2, 2010

    Det er da for FAEN ikke statens oppgave å fore venstre-ekstremistiske voldsfetisjister med skattepenger.

  19. Oslo sier:

    “Det er da for FAEN ikke statens oppgave å fore venstre-ekstremistiske voldsfetisjister med skattepenger.”

    Ideelt sett er det selvsagt ikke det. Det er heller ikke Oslos oppgave å la en voldsgruppe som Blitz bygge opp en ren festning midt i Oslo sentrum. Det er mange flere eksempler som er lette å finne hvis man har en oppfatning Platon’sk av “den ideelle” stat. Problemet er at noe slikt bare finnes i de første få årene etter en revolusjon som den amerikanske. Deretter korrumperer makten og de private gruppene som dominerer privatiserer statens organer og bruker dem til sine egne politiske formål.

    Derfor får SOS Rasisme og Blitz ture fram som de gjør for offentlige midler mens statstøttet massemedia gir all den hjelpen de kan. Skolene bruker SOS Rasisme som en del av sin holdningsskapende virksomhet. Politiet samarbeider med dem og gir dem troverdighet.

    Det vi ser i store trekk er den gjennomintegrerte maktstruktur som kontrollerer hele samfunnet og gjør det direkte livsfarlig å føre politisk ukorrekte meninger til torvs. Jeg har merket det personlig og er dessverre ikke alene om det.

  20. Trond

     /  March 2, 2010

    Henrik: Det kan nok hende at det er slik du sier at dere ønsker at det skal fungere. Men i praksis er det tydeligvis ikke slik. I min sak ba jeg om å få dokumentasjon på at jeg hadde meldt meg inn. Det har jeg aldri fått, og jeg fortsatte å være medlem selv etter å ha bedt om å bli slettet fra medlemsregisteret. Og hvordan forklarer du min fiktive sønns medlemsskap?

    En skal være rimelig naiv for å tro at det ikke har foregått medlemsjuks her!

  21. Trond

     /  March 2, 2010

    Det hører også med til historien at SOS Rasisme selv er ekstremt rasistiske og driver med en grotesk form for personforfølgelse.

    I Sofienbergpark-saken, ble ambulansesjåføren fremdeles rakket ned på i medlemsavisen til SOS Rasisme, selv etter at han i rettsapparatet var frifunnet og Farah hadde stått frem i media og demonstrert at det var han som var den verste rasisten. SOS Rasisme stod fremdeles på Farahs side i saken. Er det noen som tror at de hadde gjort det om det ikke var for hans etniske bakgrunn? Ergo forskjellsbehandler SOS Rasisme folk på bakgrunn av etnisitet. Ren rasisme med andre ord!

  22. Steinar

     /  March 2, 2010

    Det er på tide at staten, dvs. folket, begynner å se på hvem de betaler ut støtte til.
    SOS rasisme er kuppet av hard-core kommunister, og meler kun sin egen kake.

    I utgangspunktet burde ingen organisasjoner ha statsstøtte i form av penger.
    Få rom etc. til disposisjon hadde vært greit nok, men når .f.eks somalisk kvinneorganisasjon kun består av menn, sy er vel melkingen ganske tydelig.

    Få bort pengestøtten til alle særorganisasjonene.

  23. are salomonsen

     /  March 2, 2010

    Steinar: det er statens folk som nå har misbrukt egene midler. som AUF gjorde og som gro harlem gjorde. klassisk dobbeltmoral på venstresiden. si en tig( det folk vil høre) sørge for seg selv i virkeligheten.

  24. Ola Ola

     /  March 2, 2010

    Nå er SOS-Rasisme tatt i null roverdighet i sin kamp Mot Rasisme For Alle, det er nå EN TING, for verden består ikke KUN av commie-rasshøl som liker å banke dritten av høyreekstreme DEN består Faktisk av FLEST NORMALE Mennesker.
    Som jeg skrev DET ER NÅ PÅ TIDE at NORMALE FOLK tar kampen mot rasisme tilbake og da skal ALL RASISME PÅTALES også den som utøves av muslimer MOT jøder.

    DET BETYR at den politske korrekte rasismens TID som dritthuene i dagens SOS-Raisme med sine rasshøl stråmenn fra tjen folket har stått for ER en saga blott og takk for DETT!

    Knus Tjen Folket!

  25. Jonas

     /  March 2, 2010

    Det finnes snart ikke rene frivillige organisasjoner i Norge mer, utover korps og idrettslag. Det er derfor man “må” ha midler fra det offentlige eller sponsormidler for å få ting til å gå rundt, hvertfall med de høye ambisjoner som disse organisasjonene har. Dessuten så har etterhvert disse organisasjonene en stor administrasjon som skal lønnes. Fakta er jo at “frivillige” organisasjoner har blitt profesjonalisert. Det hjelper heller ikke akkurat at radikale krefter har tatt over SOS Rasisme og at denne organisasjonen har fjernet seg fra virkelighetens verden.

  26. Jonas

     /  March 2, 2010

    “SOS Rasisme krav på penger fra Frifond.”

    Ja, men når kanskje 90% av medlemsmassen ikke er reell så har dere et problem. Medlemsskapsjuks er egentlig organisert svindel. Jeg lurer på hvorfor staten ikke politianmelder. Hvis jeg snyter noen tusenlapper på skatten så kan jeg komme i politiets søkelys, og trolig det eneste som “redder” meg er at politi/påtalemyndighet ikke har kapasitet til å ta saken. Men jeg vil i det minste bli pålagt straffeskatt.

    Her svindles det for millioner år etter år, og det får ingen konsekvenser. Typisk at det ikke er likhet for loven. Og lykke til med å trekke LNU for retten. Her kommer dere enten til å tape eller så går dere tom for penger innen rettsaken er ferdigbehandlet. Eneste som kan redde dere er at mørkemennene på venstresiden i norsk politikk “snakker” sammen og at mørkemennene (via via) ber LNU om å komme frem til en enighet med dere, det er jo etterhvert slik all norsk politikk fungerer.

  27. Trond

     /  March 2, 2010

    Jeg husket visst feil, det var ikke bare en fiktiv sønn de hadde satt opp som medlem, men også en fiktiv datter. Med andre ord har de stjålet over 600 skattekroner per år på å ha meg og mine to fiktive barn som medlemmer.

  28. Sven Hansen

     /  March 2, 2010

    Det er mange som en eller annen gang i ungdommen har blitt lurt av SOS Rasisme til å melde seg inn.
    - Er du mot rasisme?
    - Eeeh. Ja?
    - Da må du melde deg inn i SOS Rasisme. Koster bare en tier!

    Det skal litt til for en 13-14-åring å vite hva SOS Rasisme egentlig er. Jeg gikk selv fem på for 15-16 år siden. Siden den gang har jeg mistenkt at de fortsatt har meg som medlem, selv om jeg bare har betalt en tier én gang (og siden blitt et oppvakt menneske).

    Det er på høy tid SOS Rasisme offentliggjør sine medlemslister! Tror det er mange som meg – som lot seg lure.

  29. Mens det offentlige i alle ikke-hvite land oppmuntrer til å ta vare på eget folk og kultur går hvite land motsatt vei. Ikke nok med det. men Norge er det førende landet på denne veien hvor SOS Rasisme tar tetplassen i Europa som den største “antirasistiske” organisasjonen. Tror det er mere som bør granskes her enn bare litt medlemsjuks. Det er bare toppen av et stygt isfjell.

  30. Richard Foss

     /  March 2, 2010

    Bra av LNU!
    For all del, SOS rasisme har gjort noe bra i samfunnet og forsøkt å få ting på dagsorden som har vært viktig. Det er ikke dermed sagt at de var de beste eller eneste som gjorde dette, men de har vært en del av utviklingen.

    Men nå er det på tide å sette bremsene på, hva gjelder en del av disse organisasjonene. For det første bør det stilles krav til dem og pengene de får, og at det skal dokumenteres. For det andre, ønsker vi ikke et selskap ala røde kors igjen, hvor de investerer i eiendom her og der, men hvor mer enn 50 % av støtten ikke går dit den skal.

    Og til slutt må man lure på om ikke SOS rasisme har tatt en uvøren og kanskje ikke helt akseptabel vending de siste årene. Uttalelser som har kommet frem i media og noe av det som ligger ute på sidene deres, mener jeg personlig er helt feil.

    Jeg bryr meg ikke så mye om hvem som sitter bak eller hvem som styrer, men pengene som går til slike organisasjoner bør det og skal det settes krav til. For meg er det ille nok at mine og andres penger går til organisasjoner jeg selv ikke støtter, om de ikke bare skal ha fripass til å motta penger uten å vise til resultater eller hvor pengene går. Det er ikke sunt og skaper egentlig ikke en god holdning heller.

    Og jo.. før jeg glemmer det, om SOS rasisme har tatt uttrykket “Nyrasisme” over seg, bør de stenges på dagen. Har lest i media hva enkelte mener om det hos SOS R, og dersom de skal henge seg på slikt tull, må de miste all støtte vel å merke. Det finnes ikke noe slikt, og det tar virkelig vekk fokus fra ekte rasisme, som jeg absolutt mener vi må gjøre noe med.

    Se bare på hva vi har stelt i stand for oss selv, de saksøker fordi de ikke får støtte?!?! I huleste… er det lov, eier de ikke skam? Skal ikke LNU kunne velge lenger?

  31. Richard Foss

     /  March 2, 2010

    Jeg må bare legge til, da jeg akkurat tok en kjapp titt på sidene til SOS R.

    En del fokus på nynazisme, de stenger nettsider og annet som ikke hører til i demokratiet Norge. Hmmm… hvorfor stenger de ikke en eneste anti-norsk nettsted. Jeg skal sende dem linker til 3 nettsteder, som oprererer fra Norge og er rasistiske mot nordmenn, kristne og ønsker ikke religiøse døde. Så kan vi se om de bare “jobber” en vei eller om det går begge veier.

    Dette er jo litt morsomt, da jeg har gjort lignende stunt tidligere, jeg har forsøkt å få fokus på rasisme den andre veien. Jeg skal ikke gjengi svaret jeg fikk fra dem for noen år tilbake, men det endte kort og godt med at jeg var den rasistiske. Det overrasket meg den gangen… nå er jeg litt klokere og ser bedre hvordan ting fungerer (tror jeg), og jeg liker det mindre og mindre.

    Jeg måtte faktisk spørre kolleger og venner fra ulike land, om jeg ble oppfattet som rasist eller hadde oppført meg slik mot dem. Det ble litt mobbing fra min venn Woozi mot meg, for han hadde mobbet meg for høyden min i mange år (han er akkurat 2m), og noen ganger hadde jeg tatt igjen ved å mobbe blomsterskjortene hans. Fikk da vite at han mener SOS R hadde synes det var feil av meg, mens han selv likte at vi slang med leppa som vi gjorde.

    Avtalen mellom oss alle er enkel, vi sier ifra, vi krangler og vi tar igjen når det er alvor. Kunne ikke hatt det på annen måte! Men det er en del jeg kjenner som kunne trengt hjelp, noen å prate med om disse tingene. De er bare redde for SOS grunnet at de blir utstøtt så fort de er uenige med alt det andre sos r kommer med. Synd at det skal være slik….

  32. SOS Rasisme fungerer som myndighetenes meningspoliti på barne – og ungdomsnivå og er en skam for en demokratisk rettsstat. I praksis er Norge blitt et politisk korrekt meningsdiktatur og er du i tvil så kan du jo prøve å gå opp grensene selv. Lykke til i så fall:)

  33. Kristian

     /  March 2, 2010

    På tide att drittsekkene i SOS-R blir straffedømt.
    SOS-R minner ganske mye om Gestapo. De har en skjult agenda og forfølger mennesker som ikke støtter dem. Vold og trusler ligger rett under den glætte overflaten til svindlerne
    i SOSR.

    kommunist svina burde skamme seg. SNYLTERE.

  34. For det første er det ikke snakk om eiendomsinvesteringer a la Olav Thon. Det er å kjøpe kontor- og møtelokaler i stedet for å leie det til blodpris.

    For det andre er frifond-midlene gått til lokallag. Sentralleddet får kun 5% av midlene.

    For det tredje forvalter LNU en statlig støtteordning. Pengene skal fordeles etter objektive vilkår. Når LNU ikke gjør dette – når de forskjellsbehandler – så bryter de faktisk reglene.

  35. Hanne

     /  March 2, 2010

    http://bedriftsdatabasen.no/firmainfo.aspx?id=260496

    I 2007, gav daglig leder seg selv over 1,1 millioner i lønn. andre lønnsutgifter er på over 2 millioner.
    Ganske mye for en frivillig , statsstøttet organisasjon, som hadde rundt 120 daglige treff på nettsiden sin på den tiden. (120 daglige treff er sånn ca ingenting).

  36. Ze Eagle

     /  March 2, 2010

    SOS rasisme opptrer på en slik måte at de faktisk fremmer rasisme fremfor å bekjempe den. At slike organisasjoner får statstøtte er helt fjollete, og et godt eksempel på hvorfor vi betaler for mye i skatt.

  37. Jonas

     /  March 2, 2010

    “Pengene skal fordeles etter objektive vilkår.”

    Da har jeg hørt det også. Så medlemskapsjuks kvalifiserer som et “objektivt vilkår”. Dessverre fremstår SOS Rasisme mer og mer som en røverorganisasjon. Hadde ikke det politiske Norge vært så politisk korrekt og gjennomsosialisert, så hadde slike organisasjoner som dette gått inn i glemmeboken for lenge siden.

  38. Skarin

     /  March 2, 2010

    SOS Rasisme kommer aldri til å gå til noen rettsak her da det finnes beviser på medlemsjuks og på regnskapsjuks i organisasjonen.

    At de truer med detter er bare for ikke å tape ansikt og som vanlig skjuler de seg bak den såkalte anti-rasistiske masken.

    SOS Rasisme bør miste all statlig støtte og styret bør byttes ut. Når de så med nytt styre osv har jobbet seg opp ny troverdighet bør de kunne søke om ny støtte basert på faktiske medlemstall.

  39. Pål

     /  March 3, 2010

    JUKS – fy faen! Her kastes skattepengene ut av vinduet. ER vi blitt helt ødelagte i huet i dette landet? Jeg tror dessverre at svaret er JA.

  40. Geir

     /  March 3, 2010

    Det meste er vel sagt her, men må si at jeg overhodet ikke er overrasket. Under normale omstendigheter ville SOS Rasisme spurt LNU: “Er dere rasister?”, men de trår forsiktig ettersom de lever på LNUs nåde. Derfor nøyer de seg med å si at “En kontingent på 50 kr vil være et hinder for integrering”.

    Også interessant at disse selvutnevnte sosialistene gir seg en lønn på drøye millionen, men jeg fremdeles ikke er overrasket.

    Takk, Are Sletten.

  41. Glad jeg er ferdig som rød

     /  March 3, 2010

    Henrik Ormåsen:”Egenmeldingen: Om du fikk 100,- kr. i uka, og holdt til på et gudsforlatt asylmottak i skauen. Buss tur/retur nærmeste by koster ca. 100,- kr. Hvordan ville du da stille deg til spørsmålet om å betale 50,- kr. i kontingent til en organisasjon?”
    Dere er avslørt! Verver medlemmene i asylmottak? Samme nivå som ymse advokater gjorde da de delte ut gratis mobiltelefoner til asylsøkere under første besøk.

  42. Hanne: Dette er samla lønn for hele styret. Hovedkassererens totale lønn finner du på skattelistene.

    Pål: Pengene går ikke tilbake til staten, planen er nok å fordele de til de andre organisasjonene i LNU-systemet.
    SOS Rasisme har i liten grad prioritert å delta i dette selskapet, jf http://sos-rasisme.no/Sentralt/view/11720#2.9%20Samarbeidsorganer/%20samarbeidende%20organisasjoner

  43. En særdeles god nyhet at SoS rasisme endelig begynner å få motbør. Denne såkalte antirasistiske organisasjonen har, på oppdrag for myndighetene, og derav betalt av myndighetene, bedrevet meningsterror mot frittenkende og ytringsfrihetselskende enkeltpersoner og organisasjoner gjennom flere tiår. FMI (Folkebevegelsen Mot Innvandring) møtte denne pøbel-organisasjonen flere ganger. FMIs første formann, Arne Myrdal, ble angrepet over 50 ganger av ”antirasistene”, og som kan tenkes er noe av grunnen til at han bare ble vel 71 år. SoS rasisme var ved de fleste anledninger tilstede under disse angrepene, og det samme var innvandrere. Egg ble ofte brukt som ”ammunisjon” mot innvandringsmotstanderne, og som de ofte fikk gratis i nærmeste innvandrerbutikk. Personer som Vidar Kleppe, Mogens Glistrup (Danmark) og Bjarne Dahl har også alle kjent fysisk på kroppen ”antirasistenes” toleranse. Verst gikk det ut over Bjarne Dahl på Youngstorget i 1993, da han var nær ved å bli drept. Skader, brudd på kjeven og hjerneskallen.

    Jeg takker vår skaper for at det fremdeles er litt rettferdighet igjen i dette samfunnet.

    Bjørnar Røyset
    Formann
    Folkebevegelsen Mot Innvandring
    Tlf.: 977 06 152

  44. Bernt

     /  March 4, 2010

    SOS Rasisme burde ikke fått en eneste krone i statsstøtte, fordi de ikke er en antirasistisk organisasjon. De er et skalkesjul for en stalinistisk gruppe (Tjen Folket). Samme personer styrer begge organisasjoner. Tjen Folket er voldelig, udemokratisk, og til og med ultraradikale Rød Ungdom har ekskludert medlemmer som var med i Tjen Folket og prøvde å kuppe lokallag i RU.

    La oss håpe på en total opprensking i SOS Rasisme/Tjen Folket, med harde straffer for svindelen de har bedrevet. Og etter dette bør vi få en politisk nøytral, ikke voldelig anti-rasistisk organisasjon.

  45. Det er flott flere tar opp skandalene rundt SOS-Rasisme/Tjen Folket.
    Parallelt med dette skrev jeg en mere omfattende artikkel på nyhetsspeilet angående organisasjonens virke og hykleri.
    http://www.nyhetsspeilet.no/2010/03/sos-rasisme-under-lupen/#comment-21177

  46. Trond

     /  March 5, 2010

    “Fordelingsutvalget ber om at SOS Rasisme på nytt går gjennom medlemstallene for 2007 og 2008. Utvalget mistenker at SOS Rasisme opererer med en rekke falske familiemedlemskap.”
    “Utvalget vil også ha svar på hvorfor SOS Rasisme har oppgitt ulike medlemstall i lokallagene i søknader til støtte sendt til ulike forvaltere.”

    Så det er tydeligvis ikke bare meg og mine fiktive barn de urettmessig har brukt til å stjele skattepenger med. Håper de ansvarlige blir dømte til å betale tilbake alt de har stjålet. Dette burde kvalifisert til fengselsstraff!

  47. Caspar

     /  March 5, 2010

    Dette er interessant. Dette minner veldig om AUF sin kontigent, den er vel på rundt 16 kr og gjør at det er veldig mye lettere for dem å tjene penger og få medlemmer enn for eksempel Unge Venstre og Høyre som har 100 for eksempel. Personlig ser jeg heller at kontigenten er minst 100 for alle organisasjoner i forhold til at organisasjonene tjener ganske mye per betalende medlem.